
Wat betekent kosten koper?
Kosten koper (afgekort: k.k) zijn de kosten die gemaakt moeten worden om eigenaar van een woning te worden. Deze kosten bestaan uit de overdrachtsbelasting, de notariskosten en Kadasterkosten. De kosten koper betaal je bij de aankoop van een bestaande woning. Nieuwbouwwoningen worden meestal vrij op naam (afgekort v.o.n.) verkocht. Bij vrij op naam worden de kosten voor de overdracht van de woning door de verkoper betaald.
Wat zit er allemaal in kosten koper?
Overdrachtsbelasting
Overdrachtsbelasting is de belasting op het verkrijgen van een woning. Bij een bestaand huis dat als hoofdverblijf wordt gebruikt is de overdrachtsbelasting 2% van de koopsom. Als het huis niet als hoofdverblijf gebruikt wordt maar bijvoorbeeld verhuurd wordt, dan geldt 8%.
Voor personen tussen de 18 en 35 jaar geldt een eenmalige startersvrijstelling. Deze vrijstelling geldt alleen voor woningen die als hoofdverblijf gaan dienen en voor woningen met een maximale koopprijs van € 400.000.
Notariskosten
Inschrijvingskosten Kadaster
Dit zijn de kosten die het Kadaster in rekening brengt voor het aanvragen van wijzigingen in het kadastraal register. In dit register staan alle koopwoningen genoteerd, compleet met gegevens over de eigenaar, hypotheek en koopsom. Deze kosten variëren tussen de € 78,50 en € 137,50.
Makelaarskosten
Als u gebruikt heeft gemaakt van de diensten van een makelaar bij de aankoop van uw nieuwe huis of verkoop van uw oude huis bent u de makelaar kosten verschuldigd. Deze makelaarskosten worden ook wel courtage genoemd. De courtage is vaak een percentage van de uiteindelijke (ver)koopprijs van de woning maar een vaste prijs zoals onze pakketprijzen is ook mogelijk.
Kosten hypotheekadviseur
De hypotheekadviseur rekent bemiddelings- en advieskosten voor de hypotheek en eventuele verzekeringen.
Kosten bankgarantie
Meestal wordt in de koopovereenkomst afgesproken dat de koper een waarborg stelt van 10% van de koopsom. Zo heeft de verkoper meer zekerheid dat de verkoop echt door zal gaan. In plaats van de waarborgsom uit eigen middelen op een derdenrekening te storten bij de notaris, kan ook gekozen worden voor een bankgarantie. De bank staat dan garant voor het bedrag van de waarborgsom. De kosten van een bankgarantie zijn meestal 1% van het bedrag waarvoor de bank garant staat.
Rente en kosten overbruggingsfinanciering
Taxatiekosten
Bouwtechnische keuring
Nationale Hypotheekgarantie
Hoe bereken je de kosten koper?
Kostenpost | Percentage of gemiddeld bedrag | Bij een woning van € 350.000 |
---|---|---|
Kosten koper | 2% overdrachtsbelasting + € 500 voor de notaris+ € 100 kadasterkosten | € 7.600 |
Makelaarskosten | 1,2% van de koopsom | € 4.200 |
Kosten NHG | 0,6% van de koopsom | € 2.100 |
Kosten hypotheekadvies | € 1.500 tot € 2.500 | € 2.000 |
Afsluitkosten hypotheek | € 1.000 | € 1.000 |
Taxatiekosten | € 600 | € 600 |
Notariskosten hypotheekakte | € 500 | € 500 |
Bouwkundige keuring | € 400 | € 400 |
Kosten bankgarantie | 1% van de waarborgsom (= 0,1% van de koopsom) | € 350 |
Totaal | ca. 5,4 % van de koopsom | € 18.750 |
Wat is het percentage kosten koper?
Hoe betaal je de kosten koper?
Kan ik de kosten koper meefinancieren?
Tegenwoordig is het niet meer toegestaan om meer dan 100% van de woningwaarde te lenen. De kosten koper kunt u dus niet meefinancieren in de hypotheek. U heeft de volgende opties voor het betalen van de kosten koper:
- Spaargeld
- Schenking of lening van familieleden
- Overwaarde oude woning (let op de bijleenregeling!)
- Een persoonlijke lening bij een kredietverstrekker. Uw inkomen moet dan wel voldoende zijn om zowel deze lening als de hypotheek te kunnen afsluiten.
Kosten koper starters
Zijn de kosten koper aftrekbaar?
Een deel van de kosten koper is fiscaal aftrekbaar in box 1. Dit zijn de kosten die gemaakt worden om een financiering te krijgen. Hierdoor betaalt u minder inkomstenbelasting. Onder meer de volgende kosten koper zijn aftrekbaar:
- Kosten hypotheekakte, bestaande uit notariskosten en kosten voor inschrijving bij het Kadaster
- Aanvraagkosten Nationale Hypotheek garantie
- De advies- en bemiddelingskosten van de hypotheekadviseur.
- De taxatiekosten die gemaakt zijn voor het krijgen van de hypotheek
- Betaalde rente over leningen voor de aankoop, verbouwing of het onderhoud van de woning zijn onder voorwaarden aftrekbaar.
Niet fiscaal aftrekbaar zijn de volgende kosten:
- Overdrachtsbelasting
- Kosten leveringsakte (eigendomsakte), bestaande uit notariskosten en kosten voor inschrijving bij het Kadaster
- Makelaarskosten